Logo Woonik
Vraag en antwoord huurverhoging 2024
Word jij ook een vriend van Woonik? Lees verder

Huurverhoging 2024

Huurverhoging 2024  
De jaarlijkse huurverhoging komt er weer aan. Heeft u na het lezen nog steeds vragen? Neem dan gerust contact op met ons door te bellen naar 0495 – 63 20 50 of een e-mail te sturen naar info@woonik.nl.  Sommige woorden of begrippen zijn u misschien niet bekend. Daarom hebben wij op de laatste pagina een begrippenlijst toegevoegd.  Zie ook: Wat is de maximale huurverhoging in 2024? Rijksoverheid.nl 

Hoe hoog is de huurverhoging voor de sociale huurwoningen per 1 juli 2024? 
De huurverhoging van sociale huurwoningen is dit jaar 5,3%. Dit is gebaseerd op de CAO loonontwikkeling minus 0,5%.  

Hoe hoog is de huurverhoging voor de geliberaliseerde huurwoningen (huurprijs hoger dan  € 879,66) per 1 juli 2024? 
 
De huurverhoging van ‘luxe’ huurwoningen (vrijesectorwoning) is dit jaar 5,5%.  

Mag de huurprijs onbeperkt worden verhoogd of is er een maximum?
  
De huurprijs van sociale woningen mag verhoogd worden tot 100% maximaal redelijk.  Dat betekent dat we niet meer huur mogen vragen dan de woning volgens het puntensysteem van de overheid (het woningwaarderingsstelsel) waard is. Woonik verhoogt de huur tot maximaal 95 % van de maximaal redelijke huur. 

Kan de huurprijs na huurverhoging boven de huurtoeslaggrens uitkomen?
  
Dat kan wel maar Woonik kiest daar niet voor. Als de netto huur nu onder de huurtoeslaggrens ligt, dan laten we de netto huurprijs van sociale  woningen door de huurverhoging niet boven de huurtoeslaggrens (ook wel liberalisatiegrens genoemd) uitkomen. Als dat zo zou zijn, dan bevriezen we de huur op de huurtoeslaggrens van € 879,66.  

Op basis van mijn inkomen heb ik recht op huurtoeslag, maar ik kom hiervoor niet in aanmerking omdat de huur boven de huurtoeslaggrens ligt. Kan ik hier iets aan doen?
  
In dat geval kunt u contact opnemen met Woonik om huurverlaging aan te vragen. Wij hebben dan een uittreksel uit het bevolkingsregister aan nodig van alle bij u inwonende volwassenen. Ook hebben we van deze personen de inkomensspecificatie van de Belastingdienst nodig. Op basis hiervan bepalen wij of huurverlaging aan de orde is.  

Door de huurverhoging kan de huurprijs over de huurgrens voor jongeren tot 23 jaar ( € 454,47) heen gaan. Houd ik dan toch het recht op huurtoeslag?

Ja, dat klopt. Voor jongeren tot 23 jaar geldt dat het recht op huurtoeslag blijft bestaan, als ze al vóór het moment van de huurverhoging huurtoeslag ontvangen. In alle gevallen geldt dat bij nieuwe aanvragen de huur onder de maximale huurgrens voor de huurtoeslag moet liggen. Deze grens ligt op € 454,47.  

Wanneer kun je eenmalige huurverlaging aanvragen?  

U kunt deze eenmalige huurverlaging aanvragen als u voldoet aan alle volgende situaties: 

  • U heeft in 2023 geen huurverlaging gehad  
  • U woonde op 1 maart 2023 in uw huidige huurwoning  
  • U huurt een sociale huurwoning  
  • Uw inkomen is lager dan 120% van het sociaal minimum. Wanneer u alleen woont is dit € 24.840 per jaar (of € 26.430 als u AOW krijgt). Wanneer u met 2 of meer personen woont is dat € 32.370 per jaar (of € 35.150 als u AOW krijgt)   
  • Uw inkomen was de laatste 6 maanden lager dan 120% van het sociaal minimum.  

Per wanneer gaat de huurverlaging in? 
De huurverlaging is niet met terugwerkende kracht. De huurverlaging gaat in op de eerste dag van de tweede maand na de datum van het huurverlagingsvoorstel. Dit betekent bijvoorbeeld dat als het voorstel wordt verstuurd in augustus 2024, de huurverlaging ingaat per 1 oktober 2024.  

Tot wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?  
Uw verzoek tot huurverlaging moet uiterlijk 30 december 2024 bij Woonik binnen zijn. Dus ook als u nu nog niet in aanmerking komt voor huurverlaging, maar in de komende maanden in inkomen daalt, kunt u alsnog een verzoek indienen voor huurverlaging.  

Wat als mijn verzoek tot huurverlaging wordt afgewezen en ik ben het er niet mee eens? 
 
U kunt altijd de Huurcommissie om een uitspraak vragen als u vindt dat de huurprijs ten onrechte niet wordt verlaagd. Kijk hiervoor op de website van de Huurcommissie: Home Huurcommissie  

Wanneer is er géén bezwaar mogelijk? 
 
Bezwaar maken is altijd mogelijk. Vindt Woonik een bezwaar onterecht, maar wil de huurder zijn bezwaar niet intrekken omdat hij dat anders ziet? Dan zijn wij verplicht het bezwaar door te sturen naar de Huurcommissie. In een aantal situaties heeft bezwaar geen kans van slagen:

  • Uw verhuurder stelt een huurverhoging voor die maximaal 5,8% is of 5,5% bij een vrijesectorwoning. Let op: is de voorgestelde verhoging minder dan 5,8% en komt uw huur daardoor boven de maximale huurprijs van uw woning? Dan is bezwaar wel mogelijk.  
  • Woonik heeft de woning niet goed onderhouden. Bij ernstig achterstallig onderhoud van de woning kunt u wel huurverlaging voorstellen. Dit verloopt echter via een andere procedure bij de Huurcommissie (zie voor meer informatie Tijdelijke huurverlaging bij ernstige gebreken vragen Huurders Huurcommissie)  

Hoe maak ik bezwaar tegen de huurverhoging?
Hiervoor kunt u gebruik maken van een voorbeeldbrief. Deze vindt u bijvoorbeeld bij Het  Juridisch Loket: Voorbeeldbrief bezwaar tegen huurverhoging Het Juridisch Loket  . Hierin legt u uit waarom u bezwaar maakt. U levert het bezwaarschrift vóór 1 juli in bij Woonik. Dit is de ingangsdatum van de huurverhoging.   

Wat als ik een andere reden heb om bezwaar te maken?
Wij kunnen als Woonik geen bezwaar tegen de huurverhoging afwijzen. Wel kunnen wij wijzen op de richtlijnen en aangeven als wij zien dat een bezwaar geen kans van slagen heeft. Als u géén gelijk krijgt kost u dat namelijk € 25 aan legeskosten (te betalen aan de Huurcommissie). Als u dan toch bezwaar wilt indienen , dan zijn wij verplicht het bezwaar door te sturen naar de Huurcommissie.  

Tot wanneer kan ik bezwaar maken?
U heeft tot 1 juli 2024 de tijd om bezwaar te maken bij Woonik Daarna heeft u tot 1 november 2024 nog de mogelijkheid om bezwaar te maken bij de Huurcommissie. Hiervoor kunt u een procedure starten bij de Huurcommissie door via hun website een formulier op te sturen. Zie voor meer informatie: Procedure starten Procedure Huurcommissie  
Maakt u geen bezwaar, dan bent u verplicht de huurverhoging te betalen. Doet u dat niet of maar gedeeltelijk, dan gaat de zogenoemde rappelprocedure in. Dat betekent dat wij u nog een keer informeren over ons voorstel tot huurprijsverhoging (rappel). Dit geldt alleen voor huurders die de verhoging niet betalen. Betaalt u de huur helemaal niet, dan komt u terecht in ons incassotraject.  
Krijgt u van ons een rappel, dan kunt u vóór 1 november 2024 alsnog bezwaar maken rechtstreeks bij de Huurcommissie. U neemt in dit geval zelf contact op met de Huurcommissie. Stelt deze u in het ongelijk, dan kost u dat € 25 legeskosten. Onderneemt u vóór 1 november geen actie? Dan bent u gebonden aan de nieuwe huurprijs. Deze gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 juli. U moet over de maanden die dan voorbij zijn, dus nog bijbetalen.  

Begrippenlijst:  
Sociale huurwoningen 
Betaalbare woningen voor mensen met een lager inkomen met een huurprijs onder de huurtoeslaggrens.  
Geliberaliseerde huurwoningen / vrijesectorwoningen  
‘Luxe’ huurwoningen met een huurprijs boven de huurtoeslaggrens.  
Liberalisatiegrens  
Ook wel huurtoeslaggrens genoemd. Betaalt u huur hoger dan de liberalisatiegrens, dan komt u niet in aanmerking voor huurtoeslag.  
Maximaal redelijk  
Welke huurprijs Woonik mag vragen voor een sociale huurwoning, wordt bepaald door het aantal punten in het woningwaarderingsstelsel. Dit is door de overheid bepaald. Een woning krijgt punten voor bijvoorbeeld oppervlakte, isolatie, voorzieningen en WOZ-waarde. Het aantal punten bepaalt de maximaal toegestane huurprijs.  
Subsidiabele huur  
Dit is de huurprijs op basis waarvan de Belastingdienst de hoogte van de huurtoeslag berekent. De subsidiabele huur bestaat uit de netto huur plus de subsidiabele servicekosten: elektra algemeen, schoonmaakkosten en complexbeheer.  
Aftoppingsgrens  
Dit is een grens die is ingesteld om te voorkomen dat mensen een woning huren die duurder is dan wat ze eigenlijk kunnen betalen. Mensen met een huur boven deze grens ontvangen niet de volledige huurtoeslag.  
Puntensysteem  
De toekenning van punten volgens het woningwaarderingsstelsel (zie ook begrip ‘maximaal redelijk’)  
Huurcommissie  
Een onafhankelijke commissie die de overheid heeft ingesteld om uitspraken te doen bij geschillen tussen huurders en verhuurders over huurprijs, huurverhoging of -verlaging, servicekosten en overige kosten.  

Download WocoAPP
Makkelijk communiceren
iOS Android
Bel ons
0495 - 63 20 50
Mail ons info@woonik.nl
Bezoek ons
Kantoor Nederweert
Gutjesweg 6
6031 ET Nederweert
 
Kantoor Stramproy
St. Willibrordusstr. 2a
6039 CA Stramproy
Download WocoAPP!
Makkelijk communiceren
iOS Android
Bel ons
0495 - 63 20 50
Mail ons info@woonik.nl
Bezoek ons
Kantoor Nederweert
Gutjesweg 6
6031 ET Nederweert
 
Kantoor Stramproy
St. Willibrordusstr. 2a
6039 CA Stramproy