Lânger Toês
01-12-2021
‘Lânger Toês’ geeft hulpmiddelen 2e leven.
Huurders zijn er voor elkaar. Waarom zouden we elkaar niet ook kunnen helpen met kleine hulpmiddelen zoals een douchebeugel of een drempelhulp? Daarmee zijn we met z’n allen ook nog duurzaam bezig door spullen een nieuw leven te geven.
Huurders zijn er voor elkaar. Waarom zouden we elkaar niet ook kunnen helpen met kleine hulpmiddelen zoals een douchebeugel of een drempelhulp? Daarmee zijn we met z’n allen ook nog duurzaam bezig door spullen een nieuw leven te geven.
Hulpmiddelendepot ‘Lânger Toês’De gemeente Nederweert, Woonik, Kansrijk in de Wijk en de klussendienst van het Repair Café hebben de handen ineen geslagen om een hulpmiddelendepot op te zetten onder de naam ‘Lânger Toês’. De gedachte achter de naam is dat mensen met de juiste hulpmiddelen langer thuis kunnen blijven wonen. Alle huurders van Woonik, ook die in Stramproy, kunnen gebruik maken van deze dienst. Hergebruik van hulpmiddelenHet komt regelmatig voor dat mensen een (ongebruikt) hulpmiddel in huis hebben dat ze eigenlijk niet meer nodig hebben. Ook als er woningen vrij komen blijven er vaak hulpmiddelen achter. Vaak zijn de spullen nog prima voor hergebruik en kan iemand anders hier erg mee geholpen zijn. Om welke hulpmiddelen gaat het?De volgende hulpmiddelen worden door ‘Lânger Toês’ verzameld: • voor de veiligheid in huis, zoals een douche- en toiletbeugel, douchekruk, drempelhulp, toiletstoel of toiletverhoger;• om de mobiliteit te bevorderen, zoals een wandelstok, looprek, rollator of rolstoel;• op het gebied van zit- en ligcomfort, zoals een relaxfauteuil met een sta-op functie.Hoe werkt het?De voorraad hulpmiddelen komt tot stand door schenkingen van huurders en andere inwoners van de gemeente Nederweert en de kern Stramproy. Deze worden ondergebracht in de loods van Woonik in Nederweert, waar kunnen ze ook opgehaald worden door de nieuwe eigenaren/gebruikers. Als een hulpmiddel ingeleverd wordt, controleert de klussendienst van Repair Café of het hulpmiddel schoon is, in goede staat verkeert en goed functioneert. Als het nodig is wordt het hulpmiddel gerepareerd. De nieuwe eigenaar/gebruiker krijgt het hulpmiddel gratis mee en krijgt uitleg over het gebruik ervan op het moment dat hij of zij het komt ophalen. Hulpmiddel over?Hebt u thuis een hulpmiddel dat u kunt missen en beschikbaar wilt stellen aan iemand anders? U kunt deze op afspraak brengen naar Woonik. Het adres is Gutjesweg 6 in Nederweert. Als u de materialen op het kantoor in Nederweert aflevert, is het de bedoeling dat u van tevoren belt met de coördinator en een tijdstip afspreekt. Hij beoordeelt meteen of het hulpmiddel voldoet aan hygiënische en kwalitatieve standaarden. Ook kunt u het hulpmiddel afgeven op het kantoor van Woonik in Stramproy. Het adres is St. Willibrordusstraat 2a. Als u hier de materialen af wil geven, verzoeken we u hiervoor een afspraak met ons te maken. U kunt dan bellen naar 0495 63 20 50, of mailen naar info@woonik.nl Kunt u het hulpmiddel niet zelf komen brengen? Bel dan gerust met de coördinator. Er wordt dan gekeken of Kansrijk in de Wijk het bij u thuis kan komen ophalen. Hulpmiddel nodig?Heeft u een hulpmiddel nodig? Informeer dan of het beschikbaar is door te bellen met de coördinator. Als het beschikbaar is kunt u meteen met hem een afhaal-afspraak maken. Het afhaal-adres is Gutjesweg 6 in Nederweert. Contact met de coördinatorDe coördinator is Bér Mertens. Hij is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 06 - 105 159 35.