De WoCoApp
22-04-2024
We maken het onze huurders gemakkelijk
Op initiatief van Woningstichting St. Joseph (Stramproy), nu Woningvereniging Woonik, is in 2018 een App ontwikkeld: de WoCoAPP.
Op initiatief van Woningstichting St. Joseph (Stramproy), nu Woningvereniging Woonik, is in 2018 een App ontwikkeld: de WoCoAPP.
Het doel van de App was en is een stukje gemak toe te voegen aan de communicatie tussen huurder en corporatie. We wilden het zo gemakkelijk mogelijk maken om voor alledaagse zaken met de corporatie contact op te nemen. Daarom is de App eenvoudig en intuïtief gehouden.
De eerste reacties van huurders waren zeer positief en de huurdersvertegenwoordiging was laaiend enthousiast. Een mooie start. Inmiddels is de App verder ontwikkeld en bij een flink aantal corporaties in gebruik. De afgelopen jaren is de App interactief gemaakt en kunnen tussen huurder en corporatie berichten worden uitgewisseld.
Met de App kunnen huurders een reparatieverzoek melden, een bericht sturen of direct bellen met de corporatie. Bij een reparatieverzoek of bericht kunnen direct foto’s toegevoegd worden om het probleem of de vraag te verduidelijken. Meer informatie is direct onder handbereik, met één druk op de knop gaat de gebruiker naar de website van de corporatie.
Er is gekozen voor een opzet zonder toeters en bellen en vooral zonder ingewikkelde beslisbomen. Een reparatie melden in 25 seconden was het startpunt en dat is gerealiseerd. Adresgegevens invullen is niet nodig, Na 1x inloggen is de App permanent gekoppeld aan het adres en de contactgegevens van de huurder.
De App is niet alleen intuïtief maar ook zeer eenvoudig. Het doel is niet alleen om de communicatie te vereenvoudigen maar ook om deze voor iedereen toegankelijk te maken. De App is daarmee bij uitstek geschikt voor mensen die wat meer moeite hebben met lezen en schrijven.
Het succes van de WoCoApp? Ruim 50% van de huurders van Woonik maakt er gebruik van.